Вчені побачили, як зірки перетворюються на пил

7 января 2014
2666 просмотров Голосов: 0 Автор:agresor
article2681.jpg

Відкриття вдалося зробити завдяки спостереженню за надновою SN 1987A за допомогою недавно побудованої обсерваторії ALMA. Дослідження прийняте до публікації в журналі Astrophysical Journal Letters, його препринт доступний в архіві Корнельськогоуніверситету. Коротко про роботу можна прочитати на сайті Європейської ПівденноїОбсерваторії.

Наднова SN 1987A, що стала об'єктом дослідження, розташована у Великій Магелановійхмарі - сателітній галактиці Чумацького шляху - на відстані 160 тисяч світлових років від Землі. Спалах від вибуху зірки дійшов до нашої планети 1987 року, що відображено в назві наднової. SN 1987A - найближчий до Землі об'єкт подібного типу з тих, що вдалосявідкрити останнім часом.

Спостереження ALMA проводилися в міліметровому і субміліметровому діапазонах. У цій області спектра можна розглянути тіла значно холодніші ніж ті, що видно в оптичному йінфрачервоному діапазонах.

Складено зображення наднової 1987A. Космічний пил, знятий ALMA, показаний червоним. Фото ALMA

Перші інфрачервоні спостереження, що проводилися близько 500 днів після спалаху,показали наявність в залишку SN 1987A тільки невеликої кількості пилу. Однак, нові даніговорять про те, що частинок оксиду кремнію і вуглецю в залишку наднової значно більше, ніж вважалося досі. Крім того, на зображенні видно, що виявлений пил маєлокальне походження, а не занесений з інших частин галактики.

Космічний пил відіграє значну роль в еволюції галактик. Він є одним з «будівельнихматеріалів» для зірок, але, на відміну від газу (переважно водню), не може бути паливомдля підтримки їхнього свічення. Водночас кам'янисті планети майже цілком складаютьсяз космічного пилу. Основним джерелом цього матеріалу у Всесвіті астрофізики вважаютьвибухи наднових, але досі у вчених не було прямих даних, що підтверджують такий погляд.

Обсерваторія ALMA (Атакамська Велика Міліметрова/субміліметрова Решітка) знаходиться в чилійській пустелі Атакама. Це найбільша у світі радіообсерваторія, якаскладається з безлічі радіотелескопів, що працюють у режимі інтерферометра.Останній, 66-й радіотелескоп, був доставлений на місце установки в жовтні 2013 року.До цього обсерваторія тривалий час працювала в режимі неповної функціональності.

Комментарии 0